Beszámoló a Mária-út Nagymegyer – Gúta közti tervezett útvonalról

A bejárást elvégezte: 23. számú Arany János cserkészcsapat – Nagymegyer

Időpont: 2013. május 4. (szombat) – 2013. május 5. (vasárnap)

Táv: kb. 25 km

A kiindulási pontunk a nagymegyeri Botló Vince cserkészotthon volt (Komáromi út 88/3), ahol reggel 08:00-ra már 7 cserkész készült fel a gyalogos túrára, Gútára. A túrát 24 órásra terveztük, mely során megnéztük a gútai vízimalmot.

Nem siettünk. Az út mindenütt aszfaltozott. Helyenként erősebb forgalom fogadott mindek, de látható volt, hogy több helyen is kerékpároznak – többször összefutottunk kerékpárosokkal.

Az idő jó volt, a közbeeső településeken lehetőség lett volna innivalót, rágnivalót vásárolni, ha nem szombat lett volna. A helyiek azonban szívesen fogadtak minket, és segítettek volna, ha nem készültünk volna fel elemózsiával.

Útvonalunk:

Többnyire a javasolt útvonalat követtük. Bogyaréttől egy kb. 5 km-es szakasz (Bogyarét – főút) az, ami nem a bejelölt úthoz tartozik.

Nagymegyerről (Velky Meder) Ekecs (Okoc) községen át (561-es út, Szakállasi út) mentünk Gólyásnak (Novy Golyás) – első letérő Ekecs falutábla után, Gúta felé. Ezután a főútvonalat követve elhaladtunk Nagysek (Velky Sek) és Madárrét (Maderet) mellett, egészen Bogyarétig (Bodzianské Luky).

Ezen a településen egy kettes kanyar található (emlékeim szerint ajánlott sebesség 40-60 km/h), ahol letértünk a főútról, és balra kanyarodtunk. Ez az út gépjármű forgalom elől elzárt, de sok a gyerek, gyalogos. Az úton végigmenve kijutottunk Bogyarétről, itt ismét egy bal kanyar következett – itt buszmegálló van bal oldalt. Az első jobb letérő lehetőségnél jobbra fordultunk, majd az út végén egy újabb jobb forduló után kijutottunk a főútra. Innen balra vettük az irányt.

A következő „település” (Casta-Bokon) után már Gúta következett, amit a benzinkútnál értünk el (Real-K – Osada Reviczkého). Innen gyalogoltunk be a főtérre, majd a vízimalomhoz. A malomnál elköltöttük vacsoránkat, majd sátorhelyet kerestünk a Vág parton.

Éjjelre a sátorban a gyerekek tértek nyugovóra, mi pedig a sátor előtt. Még a tábortűznél beszélgettünk, majd mindenki elaludt.

Reggel arra ébredtünk, hogy a víz, mely este mintegy három méterre volt a sátortól, akkor majdnem a sátorban folyt keresztül. Csupán néhány cipő ázott el, más nem, de amíg kiszárítottuk őket és elpakoltunk, addig a fiatalok a víz mellett játszottak.

Vissza már autóbusszal jöttünk, mivel az egyik cserkész lábán vízhólyag keletkezett, ami megnehezítette számára a gyaloglást, de az én talpamon is megjelent egy hatalmas vérhólyag. Mindkét sérülést kezeltük, elláttuk.

Észrevételek:

A két sérülést, a cipők beázását leszámítva nem volt problémánk, idegenek nem zavartak minket. A közlekedés kerékpárral ezen az útvonalon egész végig lehetséges. Csupán a főúton várható erősebb forgalom – esetenként kamionok, teherautók – mely az adott napszaktól függően változhat.

Autóbusz közlekedik Komárom, Selye, Nemesócsa, Érsekújvár irányába.

Gúta vasútállomása már rég nem működik – valamikor Komáromhoz csatlakozott.

A gútai vízimalom kedvelt pihenőhely, illetve a település is hívogat szép, megújult főterével.

Egyéb:

A túráról készített fotók Pónya Krisztiánnál vannak, melyeket tőle lehet elkérni.